Jaka jest droga hamowania na oponach zimowych?

Właściwą porą na wymianę opon na zimowe jest moment gdy temperatura spadnie poniżej 7°C. Wtedy to właściwości opony ulegają znacznej zmianie – staje się ona twardsza i mniej elastyczna. W naszym klimacie takie spadki temperatury notuje się zazwyczaj już w drugiej połowie października. Oponę zimową charakteryzuje dużo lepsza przyczepność i bardzo dobrą siła napędzająca, dzięki dużo głębszej rzeźbie bieżnika, w porównaniu z oponą letnią. Bieżnik opony zimowej posiada większą ilość lamelek czyli drobnych nacięć, co daje lepszą przyczepność na powierzchni pokrytej śniegiem. Opona zimowa jest zbudowane ze specjalnej krzemionkowej mieszanki gumowej, która jest przystosowana do obniżonych temperatur i pozwala na lepsze hamowanie oraz zwiększona przyczepność na zaśnieżonej drodze. Często można spotkać się z opiniami że opona zimowa jest budowana tak, by odprowadzać duże ilości wody. Jest w tym tylko część prawdy. Opony zimowe faktyczne wyposażone są w głębokie rowki wzdłuż opony oraz sieć poprzecznych nacięć. Jest to jednak kompromis między przyczepnością a odprowadzaniem wody.

Zarówno kostkowa budowa opony zimowej jak i lamele, które są odpowiedzialne za przyczepność na śliskiej nawierzchni skutecznie uniemożliwiają odprowadzanie wody. Producenci opon zdają sobie jednak sprawę z faktu, że w warunkach zimowych kierowca przez większość czasu przemieszcza się jadąc po wodzie lub w błocie pośniegowym, dlatego też opony zimowe nie składają się z samych kostek pokrytych gęstą warstwą lameli.  Z przeprowadzonych testów opon wynika wyraźnie, że opona letnia dużo sprawniej radzi sobie na mokrej i suchej nawierzchni , gdy podjazd lub ruszenie na lodzie bądź śniegu jest praktycznie niemożliwe. Opony zimowe zwiększają bezpieczeństwo kierowców zwłaszcza podczas gołoledzi , na mokrych nawierzchniach jesiennych i wiosennych brejach pokrywających nasze , polskie drogi. Kupując odpowiedni model opony ważne są takie parametry jak: droga hamowania, zachowanie na śniegu, lodzie, przyczepność, hałas i na samym końcu cena.